NIEUWS
kopen bij de bron
‘Kopen bij de bron’
Als echte Hollander hebben we allemaal een hekel om te veel te betalen. Daarom is het goed om prijzen te vergelijken. Echter dat is in de regel makkelijker gezegd dan gedaan. In de supermarkt kunt de kilo prijs van het (bijna) zelfde product makkelijk vergelijken en een keuze maken.
Op internet wordt het al lastiger omdat er aan het eind van de rit soms ineens verzendkosten voor de dag kunnen komen en er zijn legio voorbeelden dat je net niet krijgt wat je hebt besteld.
Passen en/of proberen is ook een uitdaging bij online verkoop. Als het bestelde niet voldoet aan je verwachting kun je het terug sturen met natuurlijk verzendkosten die voor jou zijn.
Makkelijker is om gezellig te gaan winkelen en verschillende dingen te passen, bekijken, voelen en proberen (als je denkt aan meubelen, stoffering ed) en dan ’s avonds op internet kijken waar het goedkoopste is. Lage prijs en lage risico.
Maar die ondernemer die al die kleding, meubelen, stoffering, materialen ed voor jou in zn winkel heeft verzameld heeft serieuze kosten gemaakt om dat alles ten toon te spreiden, waar nu dus geen inkomsten tegenover staan. Dus als je geen lege winkelstraten wilt is het wellicht beter om toch bij de retailer/inrichter te kopen.
Maar ja je wilt natuurlijk niet te veel betalen én goed advies!
Als interieurarchitect maken we uitgebreide (ver)bouw / interieur / exterieur ontwerpplannen voor de particuliere en zakelijke markt waar verschillende materialen in worden verwerkt. In veel gevallen worden de tekeningen/schetsen/impressies vergezeld met de stalen van de voor gestelde materialen en afbeeldingen van de meubelen, verlichting ed.
Het maken van deze ontwerpen en begeleiden van de uitvoering hiervan is ons verdienmodel.
Nu kwam er onlangs een tapijt fabrikant bij mij op bezoek en gaf aan dat als ik een karpet van hun voorstelde in mijn plannen, ik deze ook zelf bij hun kon bestellen en de marge zelf in de zak kon steken.
Dit is een trend die al jaren aan de gang is. Verlichting leveranciers en zelfs fabrikanten van meubelen, gordijnstoffen en jaloezieën hebben speciale inkoop condities voor interieuradviseurs. hiermee spelen de fabrikante handig in op de trend echter passeren ze wel de retailer/inrichter waar ook hun spullen staan!
Prima natuurlijk want dan hou je de lijnen kort en kun je als adviseur maximale sturing geven aan je plannen. Maar als de opdrachtgever toch nog even wil kijken naar dat ene meubeltje, of stofje hoe dat er in t echt/groot uit ziet. Wat dan? Toch maar even naar de stoffeerder of design meubel winkel?
Laten we voor het gemak even de het ethische achterwegen en de adviseur levert alles wat er is voorgesteld. In hoeverre is deze dan onafhankelijk?
Als er zich problemen voor doen (denk aan een kleur die net even anders uitpakt dan bedacht of leer dat iets ruimer is gestoffeerd als de opdrachtgever wenselijk acht, een verkeert glijnageltje, lampje dat de verkeerde kleur heeft en zo kunnen we nog wel even doorgaan) wie lost deze dan op? Doorgaans is de marge die de adviseur ontvangt niet toereikend om service te verlenen. Dus wordt er een beroep gedaan op de retailer, maar die zal niet thuis geven. Dus naar de fabrikant, die weer terug wijst naar de adviseur. Een klassiek kastje naar de muur verhaal.
Daar zit je niet op te wachten, toch?
Bij een ontwerpplan van een interieurarchitect dat inhoudelijk compleet is hoeft een retailer/inrichter geen ontwerp/advies kosten te maken en kan deze in het totaal bedrag verreken. Hiermee maak je maximaal gebruik van de expertise van alle partijen voor t zelfde bedrag maar met goed advies, geen chatbot, een vast aanspreekpunt incl service en geen stress achteraf.
Dus ‘kopen bij de bron’ is niet altijd niet de beste oplossing!